Russische orgelmuziek in negentiende en twintigste eeuw. Deel 1: de periode 1830-1917
door Olga de Kort-Koulikova | Het ORGEL | Jaargang 109 | (2013) | Nummer 5
Olga de Kort-Koulikova | Russische orgelmuziek in negentiende en twintigste eeuw. Deel 1: de periode 1830-1917 Het ORGEL 109 (2013), nr. 5, 34-40 [samenvatting] |
Ten onrechte krijgt men uit concertprogramma’s in Nederland en Rusland de indruk dat Russische orgelmuziek niet bestaat. Er bestaat onbekendheid met deze orgelmuziek omdat het orgel in de Russische muziekgeschiedenis geen rol speelt. Voor zover er vanaf de negentiende eeuw al orgels waren in Rusland, werd daarop Westerse muziek gespeeld, waarbij vooral Bach populair was. Geïnspireerd door Bach schreven Russische componisten Vladimir Odojevsky en Michail Glinka diverse werken voor orgel.
Een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de Russische orgelmuziek was de opening van orgelklassen aan de conservatoria van St.-Petersburg (1862) en Moskou (1885). Belangrijke orgeldocenten waren Heinrich Stiehl (1829-1885), Ludwig Homilius (1845-1908) en Jacques Handschin (1886-1955). Laatstgenoemde studeerde bij Reger, Straube en Widor, stimuleerde Russische componisten als Aleksandr Glazoenov, Sergej Tanejev, César Cui en Sergej Ljapoenov, orgelwerken te componeren.
Downloads Russische orgelmuziek
César Cui, Prelude in g
César Cui, Prelude in As
Aleksandr Glazoenov, Prelude en Fuga in D Opus 93
Aleksandr Glazoenov, Prelude en Fuga in d Opus 98
Jacques Handschin
Michael Glinka
Aleksandr Glazoenov door Repin