“… ein Meisterwerk höchsten Ranges”. Einige canonische Veraenderungen über das Weyhnacht-Lied: Vom Himmel hoch da komm ich her. Deel 1: Structuur van het kerstlied en van de compositie

door Albert Clement | Het ORGEL | Jaargang 120 | (2024) | Nummer 6

In BWV 769 bewerkte Bach Luthers kerstlied “Vom Himmel hoch da komm’ ich her” tot een reeks variaties en canons. In dit artikel worden de achtergrond en aanleiding van deze compositie beschreven: Bach componeerde deze variaties in 1747 als onderdeel van zijn toetreding tot de “Correspondirende Societät der musikalischen Wissenschaften,” opgericht door zijn leerling Mizler.

Daarna gaat de auteur in op de liedtekst. Vervolgens wordt de structuur van het werk gelegd naast de structuur van Luthers liedtekst. Op grond daarvan wordt beschreven waarom Bach vooral aandacht besteedde aan zijn toonzetting van de strofen 3 en 4. Deze strofen zijn inhoudelijk van groot belang; met name strofe 4 vormt de kern van de kerstboodschap.