‘Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist’ – Gedachten over hedendaagse improvisatiekunst
door Sietze de Vries |Foto's: Jan Smelik |Het ORGEL |Jaargang 120 |(2024) |Nummer 2In dit artikel reflecteert de auteur op hedendaagse improvisatiekunst. Hij bespreekt de spanning tussen ‘eigentijdse’ en ‘ambachtelijke’ benaderingen van improvisatie en filosofeert over de definities van begrippen als “ambacht,” “eigentijds,” en “stijlkopie.” Hij merkt op dat in de zoektocht naar vernieuwing en experiment vaak het improviseren in oude stijlen ten onrechte worden veroordeeld. De auteur beschrijft de complexiteit om ‘hedendaagse muziek’ te omschrijven en benoemt tevens het toegenomen relativisme in de beoordeling van muziek. De Vries introduceert het concept van “resolutie” in de context van muziek, waarbij wordt gesteld dat minder ervaren luisteraars Bachs muziek in een lagere resolutie waarnemen, terwijl experts de complexe structuren in een hogere resolutie kunnen volgen. Maar daaraan zijn ook grenzen, niet alleen voor de geoefende luisteraar maar ook voor de improvisator.