In het recente nummer

door Jan Smelik | Het ORGEL | Jaargang 118 | (2022) | Nummer 5

Van Dmitri Sjostakovitsj zijn twee composities bekend waarin het orgel een belangrijke plaats inneemt. In zijn opera Lady Macbeth komt een passacaglia voor en zijn muziek bij de film De Gouden Bergen bevat een fuga voor orgel en orkest. Beide werken zijn op barok geënte composities in een modern jasje. In het artikel van Henny van der Groep wordt onderzocht waarom Sjostakovitsj voor het orgel koos en welke betekenis barokmuziek (met name die van Bach) voor hem had.

In de zomer van 2021 werd bekend dat een lang verloren gewaande orgelcompositie van Hendrik Andriessen (1892-1981) terug gevonden was: de Sonate Da pacem, Domine’ uit 1913. Jort Fokkens dook het orgelwerk op in Amerika. In zijn artikel doet hij verslag van zijn geslaagde zoektocht. Lourens Stuifbergen schrijft vervolgens over het ontstaan en de ontvangst van de compositie in 1913. Tevens geeft hij een analyse van het werk.

Hayo Boerema bezocht het 54ste internationale Improvisatie Concours van Haarlem. Het concours deed nogal wat stof opwaaien omdat de jury besloot geen winnaar uit te roepen. In het artikel wordt uiteraard geschreven over de opdrachten zelf en hoe de deelnemers daarmee omgingen. Maar de auteur geeft tevens een evaluatie van het concours en beoordeelt in het bijzonder het besluit van de jury.

Ook Jos van der Kooy schrijft in zijn column over het jurybesluit, waarmee hij – zacht gezegd – niet gelukkig is. Hij plaatst kritische kanttekeningen bij de onderbouwing van de jury.

In de laatste week van juni vond in Alkmaar het Internationaal Schnitger Orgelconcours plaats. Christo Lelie bezocht de tweede ronde en de finale en schreef voor Het Orgel een verslag.

De naam ‘Klaas Bartlema’ zal bij de meeste organisten wel bekend zijn. Hij was niet alleen jarenlang muziekmedewerker bij de NCRV, maar componeerde ook liedbewerkingen voor diverse koraalboeken. Martin Moree kreeg toegang tot het familiearchief en schreef een portret van deze centrale figuur in de na-oorlogse, Nederlandse kerkmuzikale wereld.

Henny Wullink recenseert het boek Overijsselse orgels uit de periode 1450 tot 1825 van Auke H. Vlagsma. Theo Jellema bespreekt het Rotterdams Orgelboek.
In de rubriek ‘Achterplaat’ schrijven Pieter Oosterom en Maarten Vos over hun maquette van het Goudse Niehoff-orgel dat in het Nationaal Orgelmuseum te bewonderen is.

Voor een proefabonnement klik hier
Voor een abonnement:
Abonnees hebben toegang tot de digitale editie van alle nummers vanaf 2009

Neem een kijkje in het nummer: