Orgel midden in de stad. Een historie van het Rotterdamse Doelen-orgel, 1968-2018. Deel 2 (slot)

door Iddo van der Giessen |Het ORGEL |Jaargang 117 |(2021) |Nummer 4

Flentrop-orgel, De Doelen Rotterdam. Foto: Jaap Koole

In de ruim vijftig jaar orgelprogrammering in de Doelen van Rotterdam zijn twee periodes te onderscheiden: de jaren van Arie J. Keijzer tussen 1968 en 1989 en de tijd van Geert Bierling van 1997 tot heden. In de eerste helft van dit artikel is ingegaan op de geschiedenis van de Doelen, het neobarokke karakter van het Doelen-orgel, de aanstelling van Keijzer en de Bach-integrale waarmee hij het orgel op de kaart zette. In dit vervolgartikel komt aan bod hoe Keijzer series rondom Noord-Duitse barokmeesters en de orgelwerken van César Franck organiseerde. Vervolgens wordt in kaart gebracht hoe Geert Bierling met zijn ‘Concerts populaires’ met niet-originele orgelwerken op een heel andere manier het Doelen-orgel voor het voetlicht bracht, en dat met series rondom Bach en Händel nog steeds doet. Dit artikel sluit af met een vergelijking van beide periodes in de geschiedenis van het Doelen-orgel.