Bach doordenkt Corelli. Enkele gedachten bij de dubbelfuga in b (BWV 579) voor orgel

door Marcel S. Zwitser | Het ORGEL | Jaargang 117 | (2021) | Nummer 2

Arcangelo_Corelli, geschilderd door Hugh Howard in 1697

Naar alle waarschijnlijkheid moet de dubbelfuga in b voor orgel (BWV 579) worden gerekend tot de vroegste orgelwerken van Johann Sebastian Bach, daterend van vóór zijn aanstelling als organist van de Blasiuskirche in Mühlhausen in 1707. Het dubbele thema is overgenomen uit de Triosonate nr.4 uit Arcangelo Corelli’s Sonate da chiesa Op.3 (Rome, 1689 ) voor twee violen en basso continuo.1  Tot de verrassingen van BWV 579 behoort dat Corelli’s driestemmige origineel is uitgebreid tot een vierstemmige textuur. In het artikel worden de composities van Corelli en Bach nauwkeurig met elkaar vergeleken, waardoor we een glimp opvangen van de denkprocessen van Bach als jonge ambitieuze componist.

Afbeeldingen