In het recente nummer
door Jan Smelik | Het ORGEL | Jaargang 116 | (2020) | Nummer 4
Het julinummer opent met het eerste deel van een drieluik over Nederlandse organisten uit de School van Felix Mendelssohn Bartholdy. In dit inleidende deel behandelt de auteur, Albert Clement, de oprichting van het conservatorium in Leipzig door Mendelssohn Bartholdy, en de eerste contacten van deze componist met musici uit Nederland.
Frans Brouwer belicht in de serie ‘De intonateur’ de persoon en het werk van Frits Elshout, die 48 jaar lang Flentrop Orgelbouw heeft gediend. Een verhaal over een intonateur in hart en nieren, wiens inspiratie verder reikt dan het orgel, over zijn ontwikkeling, zijn visie op toonvorming en zijn enthousiasme over enkele bijzondere projecten.
De aflevering van de serie ‘Franse renaissancefronten’ van Auke H. Vlagsma gaat over het orgel in La Cathédrale Saint-Julien in Le Mans, Sarthe (Pays de la Loire).
In Het ORGEL wordt geregeld aandacht besteed aan orgels van de fameuze Bätz-familie. Bert den Hertog interviewde drie bespelers van Bätz-orgels: Sander van den Houten (Evangelisch Lutherse Kerk, Den Haag), Matthias Havinga (Ronde Lutherse Kerk, Amsterdam) en Jan Hage (Domkerk, Utrecht). Het interview gaat onder meer over keuzes bij restauraties, over karakteristieken van de ‘Bätz-klank’, en over hoe de orgels in de praktijk van 2020 worden ingezet.
Mannes Hofsink herdenkt Nico Verrips (1929-2020), die op 18 april 2020 overleed en die bijna een halve eeuw cantor-organist was aan de Grote of Mariakerk te Meppel.
Onlangs verscheen een nieuwe uitgave van de ‘Psalmen voor orgel’ die Cor Kee tussen 1939 en 1948 in drie delen publiceerde. De redacteur van de nieuwe editie, Lourens Stuifbergen, beschrijft de plaats van deze psalmbewerkingen binnen het oeuvre van Cor Kee. Tevens behandelt hij een aantal aspecten van de composities, waaronder modaliteit, polyfonie en samenklank, bouw, cantus firmus, tekstuitbeelding en registratie.
Pieter van Dijk was als adviseur van de Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF) betrokken bij de bouw van een Italiaans orgel, waartoe het genoemde fonds opdracht gaf. Hij beschrijft het ontstaansproces van dit instrument, dat gebouwd werd door de firma Klop uit Garderen. Het orgel is geïnspireerd op de Italiaanse ‘organi di legno’ uit de barok, en is speciaal gebouwd als continuo-instrument voor het vocale oeuvre van Monteverdi.
Jaap Jan Steensma bespreekt het boek Orgelbouw na 1945 in Friese kerken. Van vernieuwing naar traditie? van Theo Jellema.
In zijn rubriek ‘De Achterplaat’ vraagt Frits Zwart aandacht voor de organist Govert Dorrenboom (1850-1942), die van grote betekenis is geweest voor het muziekleven in Breda.
Neem een kijkje in het nummer: