Ambassadrice voor het orgel als orkest. Interview met Iveta Apkalna
door Olga de Kort |Het ORGEL |Jaargang 114 |(2018) |Nummer 1Iveta Apkalna Foto: Claudio Hoehne
In 2017 schreef René Verwer in Het Orgel een vierdelige serie over de geschiedenis van het orgel in de concertzaal. Hij gaf daarbij een overzicht van de muziek die in de periode 1850-1950 voor de combinatie orgel-orkest is gecomponeerd. De artikelenserie was één groot pleidooi om (Nederlandse) concertzaalorgels meer in te zetten en daarbij vooral ten onrechte onbekende werken voor orgel en orkest onder het stof vandaan te halen.
In de slotaflevering besteedde hij onder meer aandacht aan het nieuwe Klais-orgel in de Elb-philharmonie van Hamburg. De titulair organiste van de Hamburgse concertzaal, de Letse Iveta Apkalna, probeert zaalorgels in de schijnwerpers te zetten door ze tijdens haar concerten als orkesten te laten klinken, en door aandacht te vragen voor onbekend en nieuw repertoire. Zo maakte ze in oktober jongstleden in Amsterdam haar debuut met het Concertgebouworkest in de Nederlandse première van ‘Multiversum’ van Peter Eötvös. Tussen de repetities door vond zij tijd om over orgels, orgelprogramma’s en de betekenis van het concertorganistschap te praten.