Piet Post – meester in partita’s

door Martin Moree | Het ORGEL | Jaargang 113 | (2017) | Nummer 2

 

Martin Moree Piet Post – meester in partita’s
Het ORGEL 113 (2017), nr. 2, 33-40 [samenvatting]

De laatste jaren is er meer aandacht gekomen voor de orgelmuziek uit de periode 1940-1970, die de laatste vernieuwingsperiode in de koraalmuziek genoemd kan worden. De afgelopen jaren zijn er diverse studies verschenen over orgelcomponisten uit deze periode. Eén van de componisten die hierbij nog onderbelicht zijn gebleven, is Piet Post (1919-1979), terwijl hij voor Ars Nova, de bekende uitgeverij van koraalmuziek, zeker een van de meest productieve componisten is geweest. Om het beeld van deze periode verder te complementeren, wordt in dit artikel in gegaan op het oeuvre van Post en op zijn betekenis voor de naoorlogse orgelmuziek.
Hoewel hij zelf aangaf aanvankelijk beïnvloed te zijn door Jan Zwart, ging Post in zijn eerste composities in de jaren dertig al eigen wegen. 1948 is een cruciaal jaar in het oeuvre van Piet Post. Hij begint composities te schrijven in zijn meest geliefde vorm: de partita. Bekend werden vooral zijn Partite diverse sopra ,,De Lofzang van Maria” en de Partite diverse sopra Ps. 101. Tot 1963 verschenen bij Ars Nova onder meer zo’n zeventien partita’s. Het lijkt erop dat Post zich voor deze partita’s bedient van een strak kader, waardoor er veel herkenbaarheid is tussen de diverse partita’s. Het hergebruik van vormen en motieven is een beetje een rode draad in zijn werk.