Willem Vogel: meer dan een liedcomponist
door Martin Moree | Het ORGEL | Jaargang 101 | (2005) | Nummer 6
Martin Moree | Willem Vogel: meer dan een liedcomponist Het ORGEL 101 (2005), nr. 6, xx-xx [samenvatting] |
Willem Vogel is vooral bekend van het grote aantal liederen dat hij componeerde voor de eredienst. Hij componeerde echter ook orgelwerken; geïnspireerd als hij in eerste instantie was door het Bätz-orgel in de Grote Kerk in zijn geboortestad Weesp. In 1977 werd Willem Vogel cantor/organist van de Oude Kerk te Amsterdam. In 2002 ging hij met pensioen.
In zijn vroege werk, zoals in de Valeriussuite, gebruikt Vogel nog veel noten. Gaandeweg, onder meer onder invloed van de muziek van Ernst Pepping, zou dat veranderen. Aanvankelijk volgde Vogel Peppings voorbeeld nauwgezet (atonaliteit, geen maataanduiding), later ontstond zijn typisch eigen idioom, gekenmerkt door grote eenvoud en helderheid.
Praktisch als Vogel is, componeerde hij voor orgel vooral psalmvoorspelen. Interessant is onder meer de Toccata over psalm 150, waarin hij het motief van het Vater unser verwerkte – hij had ontdekt dat de melodie daarvan de omkering was van die van psalm 150. Af en toe schrijft Vogel ook vrije werken. Het laatste is het Concertino voor orgel en strijkorkest uit 1975. Willem Vogel vierde dit jaar zijn 85ste verjaardag en is inmiddels 73 jaar actief als componist.