Festival Voor de Wind 2003: startschot

door Christo Lelie, Johan Luijmes | Het ORGEL | Jaargang 98 | (2002) | Nummer 6

 

Christo Lelie, Johan Luijmes Festival Voor de Wind 2003: startschot 
Het ORGEL 98 (2002), nr. 6, 26-31 [samenvatting]

 

Op 7 september hielden Christo Lelie, Johan Luijmes en Joost Langeveld lezingen over de toekomst van de orgelcultuur, in het kader van het ‘Startschot’ voor het Festival Voor de Wind dat in 2003 zal plaatsvinden. 
Christo Lelie noemde de secularisatie als een probleem: veel kerken worden gesloten. Verder verwachtte hij dat de multiculturele samenleving op termijn niet als vanzelfsprekend het christelijk georiënteerde erfgoed zal koesteren. Lelie analyseerde de sterke punten van het orgel (veelzijdigheid, historie, combinatie van ambacht en kunst) en de zwakke punten (slecht imago, duur, spijkervast). Het slechte imago is volgens hem te wijten aan bespelers en publiek, niet aan het orgel. Dat biedt kansen. Goede programmering (waarin het orgel onder meer met beleid wordt gecombineerd met andere instrumenten) en professionele PR zijn daarbij essentieel.
Johan Luijmes verhaalde van een improvisatieconcert in de Arnhemse Eusebiuskerk. Het publiek verlangde muziek over bekende thema’s uit opera’s, symfonieën en uiteraard kerkelijke liederen. Helder programmeren is een kunst, concludeerde Luijmes. Luijmes denkt aan actief bij de juiste doelgroepen campagnevoeren: ‘Een avond ‘Johan de Heer’ zou daarom niet misstaan in een serie waarin ook de vroege koraalfantasieën van Weckmann te horen zijn of een programma waarin de nieuwste werken van Marco Borsato worden gepresenteerd.’ 
Luijmes noemde een initiatief van de Stichting Utopa als voorbeeld van de manier waarop het orgel bij nieuwe doelgroepen onder de aandacht kan worden gebracht: basisscholen worden inmiddels benaderd met op maat gesneden lespakketten, waarin behalve muziek ook geschiedenis, mechanica etc. aan de orde komen.
De lezing van Joost Langeveld verschijnt in het volgende nummer van het ORGEL.