Louis James Alfred Lefébure-Wely, decadent orgelcomponist?
door Joachim Bollen | Het ORGEL | Jaargang 96 | (2000) | Nummer 1
Joachim Bollen | ![]() |
Louis James Alfred Lefébure-Wely, decadent orgelcomponist? Het ORGEL 96 (2000), nr. 1, 5-15 [samenvatting] |
Tegenwoordig is Louis James Alfred Lefébure-Wely (1817-1869) bekend als decadent orgelcomponist, die enkele pompeuze marsen op zijn naam heeft staan. Die reputatie is onterecht: hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de Franse symfonische stijl. Hij was een persoonlijke vriend van orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll, en ook de vaste organist voor de ingebruiknemingen van zijn nieuwe orgels. Tevens was hij organist op drie grote meesterwerken van de orgelbouwer, namelijk de instrumenten in St.-Roch, La Madeleine en St.-Sulpice te Parijs. Lefébure-Wely was de eerste orgelcomponist die met groot effect de uitvindingen van Cavailléé-Coll wist toe te passen in zijn composities. Dat blijkt met name uit zijn registratieaanwijzingen. Zo combineert hij vaak verschillende 8-voetsregisters, en maakt hij optimaal gebruik van met name de Flûte harmonique en de Basson-Hautbois. Ook voor het harmonium verrichtte Lefébure-Wely baanbrekend werk. Hij schreef drie methodes voor dit instrument, en gebruikt alle mogelijkheden ten volle in zijn composities.
Website van Joachim Bollen:http://users.compaqnet.be/joachimbollen/