Een eenvoudige eenheid. Interview met D.A. Flentrop
door Jan-Piet Knijff | Het ORGEL | Jaargang 95 | (1999) | Nummer 4
Jan-Piet Knijff | ![]() |
Een eenvoudige eenheid. Interview met D.A. Flentrop Het ORGEL 95 (1999), nr. 4, x-x [samenvatting] |
D.A. Flentrop (* 1910) is de bekendste Nederlandse orgelbouwer van de eeuw. Hij bouwde vele orgels en restaureerde instrumenten in Nederland (Zwolle) en in andere landen (zoals in Mexico-City). Hij is niet gelukkig met de term ‘neobarok’, omdat hij altijd heeft geweigerd oude orgels te kopiëren. Van grote invloed op zijn ontwikkeling waren Mahrenholz en Schweitzer, die het belang van ambachtelijke orgelbouw onderstreepten. Verder had Flentrops vader altijd moeite gehad met de modernisering van ‘zijn’ Duyschot-orgel in Zaandam.
Flentrop deed belangrijke ervaring op in Duitsland en Denemarken, waar Frobenius’ combinatie van pneumatisch en mechanisch regeerwerk goed voldeed. Sinds de late jaren ’30, toen hij de leiding over het bedrijf van zijn vader overnam, bouwde Flentrop mechanische orgels. Het contact met de Amerikaanse organist Power Biggs leidde tot een grote hoeveelheid opdrachten in de Verenigde Staten, die uiteindelijk de helft van de productie uitmaakte. Wanneer hij 19de-eeuwse orgels restaureerde, veranderde Flentrop de instrumenten dikwijls om ze te verbeteren. In dit opzicht heeft hij zijn standpunt niet gewijzigd. Met betrekking tot de Nederlandse orgelbouw sinds hij met pensioen ging, zegt Flentrop dat hij veel waardering heeft voor de het vakmanschap van de jongere generatie, maar dat hij de tendens om voornamelijk historiserend te bouwen betreurt.