Een levensechte horrorfilm: de organist als monster of heldby Ockie Vermeulen

by Ockie Vermeulen | Het ORGEL | Year 112 | (2016) | Issue 1

Articles

Ockie Vermeulen Een levensechte horrorfilm: de organist als monster of held
Het ORGEL 112 (2016), nr. 1, 20-28 [summary]

Geen muziekwetenschapper zal ontkennen dat het orgel een rol van betekenis heeft gespeeld in de muziekgeschiedenis. Maar opmerkingen op sociale media en geschreven berichten tonen aan dat dit instrument uit de gratie is gevallen, als het ware, en verminderd in populariteit als kerkinstrument en als concertinstrument. Deze beweringen worden in dit artikel bestudeerd, en de conclusie is dat het instrument zonder twijfel aan populariteit inboet, en wellicht het ‘monster’ van de muziekwereld is geworden. De oorzaken worden gezocht, bediscussieerd, en geïnterpreteerd. Aan het einde van het artikel worden suggesties gedaan om de situatie te verbeteren.

Picture from the film The Phantom of the Opera (2004), basedon a musical of Andrew Lloyd Webber