In het recente nummer
door Jan Smelik |Het ORGEL |Jaargang 120 |(2024) |Nummer 5Het septembernummer van 2024 opent met een artikel van Lourens Stuifbergen over het orgeloeuvre van Jacob Bijster (1902-1958). Hij behandelt onder andere enkele karakteristieken van Bijsters orgelwerken.
In zijn column deelt Jos van der Kooy zijn ervaringen met het instuderen en spelen van hedendaagse orgelmuziek. Hij pleit ervoor om naast oude ook nieuwe muziek te blijven programmeren.
Over het Gideon Thomas Bätz-orgel (1796) uit de Domkerk van Utrecht bestaan nog veel raadsels. Voor wie is het gebouwd? Waar heeft het oorspronkelijk gestaan? Het is bekend dat het orgel op Kasteel Middachten gestaan heeft. Maar welke weg heeft het instrument afgelegd voordat het in de Utrechtse Domkerk terechtkwam? Reinoud G. Egberts heeft veel gegevens achterhaald, die hij in zijn artikel presenteert en interpreteert.
In de afgelopen maanden zijn enkele belangrijke personen uit de orgelwereld overleden. Tymen Jan Bronda herdenkt zijn orgeldocent Johan Beeftink. Cor van Wageningen schreef een herdenkingsartikel naar aanleiding van het overlijden van Johan van Dommele. Jürgen Ahrend wordt herdacht door Sietze de Vries.
Verder is er in het septembernummer veel aandacht voor improvisatie. De organisatie van het Internationaal Orgelfestival Haarlem organiseerde in maart jongstleden een ‘excellence masterclass improvisatie’ met als docenten Zuzana Ferjenčíková, Thomas Lacôte en Franz Danksagmüller. Hayo Boerema bezocht deze masterclass en schreef er een verslag over.
Ook woonde hij d drie ronden van het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem 2024 bij. Anders dan bij de vorige editie in 2022, toen de jury het niveau niet goed genoeg vond om een prijs uit te reiken, werd er dit jaar wel een winnaar uitgeroepen. Was het niveau nu wel hoog genoeg? Was deze jury minder kritisch? Of lagen de opdrachten anders? Het zijn vragen waarop Hayo Boerema in zijn artikel ingaat.
Bert den Hertog bespreekt in de rubriek Orgelbouwnieuws drie projecten: de restauraties in de Mieraskerk van Krimpen aan den IJssel, in de H. Petrus Banden van Macharen, en in de Dorpskerk van Woubrugge.
Het nummer sluit af met de vijfde aflevering van de serie over Franse orgelfronten uit de periode 1580-1630, geschreven door Auke H. Vlagsma.