De improvisatie-masterclass van het Haarlemse orgelfestival
door Hayo Boerema | Het ORGEL | Jaargang 120 | (2024) | Nummer 5
Tijdens het Improvisatieconcours Haarlem editie 2022 werd geen prijs uitgereikt vanwege het gebrek aan kwaliteit. In plaats daarvan werd het prijzengeld gebruikt voor educatie, wat leidde tot een ‘excellence masterclass improvisatie’ in maart 2024. Tijdens deze masterclass gaven docenten Zuzana Ferjencikova, Thomas Lacôte en Franz Danksagmüller les over de kunst van het improviseren.
Ferjencikova benadrukte het belang van vrijheid en eigenheid in muziek, Lacôte moedigde aan om buiten de gebaande paden te denken en inspiratie te zoeken uit diverse muziekculturen, en Danksagmüller besprak de historische wisselwerking tussen orgelbouw en orgelmuziek. Ondanks hun inspanningen bleef er een discrepantie tussen de docenten en de behoeften van de deelnemers. Het artikel eindigt met een kritische noot over de effectiviteit van de masterclass en roept op tot verdere ontwikkeling van de improvisatievaardigheden om het niveau van het concours te verhogen, wat essentieel is voor het voortbestaan ervan.