In het recente nummer
door Jan Smelik | Het ORGEL | Jaargang 119 | (2023) | Nummer 6
Het novembernummer is een themanummer gewijd aan de jaren vijftig. Het opent met een artikel over het Flentrop-orgel (1952) in de Catharinakerk van Doetinchem. De auteur, Theo Jellema, heeft in 2014 als adviseur de restauratie van dit instrument begeleid, en is zodoende als geen ander bekend met het archiefmateriaal. In het artikel wordt niet alleen de intrigerende ontstaansgeschiedenis beschreven, ook beschrijft Jellema hoe het orgel ontvangen werd en welke plaats het heeft in de orgelbouw van de jaren vijftig.
Toen Dirk Andries Flentrop het orgel in Doetinchem opgeleverd had, begon hij aan de restauratie van het Schnitger-orgel in de Grote Kerk van Zwolle. Cees van der Poel, die als adviseur bij de huidige restauratie van dit instrument betrokken is, beschrijft aan de hand van gegevens uit het bedrijfsarchief van Flentrop Orgelbouw en het persoonlijk archief van Arie Bouman de voorbereiding en uitvoering van het werk.
Jan Smelik start een serie artikelen over het orgelspel in de protestantse kerkdienst ten tijde van de wederopbouw. De eerste aflevering handelt voornamelijk over het zelfstandig orgelspel rond en in de kerkdiensten (orgelspel voor en na de dienst, tijdens de collecte en na de preek).
“Vroege Vogels. De orgelmuziek van Willem Vogel uit het midden van de twintigste eeuw” – die de titel gaf Christiaan Winter zijn artikel. Hij beschrijft de visie van Willem Vogel op de orgelbouw en het orgelrepertoire. Vervolgens komt Vogels vroege orgeloeuvre ter sprake en de wijze waarop het klankidioom van anderen Vogels werk heeft beïnvloed.
Ook de onderwerpen in de rubrieken ‘Column’ en ‘Orgelpark’ zijn gerelateerd aan de jaren vijftig. Jos van der Kooy beschrijft zijn ervaringen met orgels uit de periode 1950-1960. In de rubriek Orgelpark geeft Hans Fidom achtergrondinformatie bij La chanson de Roland, de compositie die Jeanne Demessieux tussen 1951 en 1954 componeerde. Dit werk wordt op zondag 12 november in het Orgelpark uitgevoerd in een bewerking van Hans Leenders.
In augustus jongstleden overleed Arie J. Keijzer op 91-jarige leeftijd. Zijn oud-leerlingen Jolanda Zwoferink en Henco de Berg schreven een herdenkingsartikel over deze markante organist, componist en orgeldocent.
Wietse Ouwejan bericht in de rubriek Orgelbouwnieuws over de restauratie van het G.T. Bätz-orgel in de Lutherse Kerk van Edam, en over het orgel dat recent in de Hersteld Hervormde gemeente van Nieuwaal geplaatst is.
Het novembernummer sluit af met de laatste aflevering uit de serie ‘Antwerpse vormgevers van barokke orgelfronten’. Auke H. Vlagsma schrijft over de vormgever en vormgeving van de orgelkas van de Oud-Katholieke Kerk ‘Soli Deo Gloria’ (‘Oppertse kerk’) te Rotterdam.