Christian Müller: genie of co-genie?

door Sietze de Vries | Foto's: Sietze de Vries | Het ORGEL | Jaargang 117 | (2021) | Nummer 2

Haarlem, St.-Bavokerk, Müller-orgel

Het Müller-orgel van de Grote of Sint Bavokerk te Haarlem is terecht al enkele eeuwen wereldberoemd. De eerste indruk heeft daar veel mee te maken: de weergaloze orgelkas kent zijns gelijke niet. Weinig orgelfronten zullen zo vaak afgebeeld en gefotografeerd zijn als dat van de Haarlemse Bavokerk.  Een van de weinige orgels met een soortgelijke reputatie is dat van Weingarten: het Gabler-orgel dat ontworpen is rondom de zes westvensters van de schitterende Zuid-Duitse barokke kloosterkerk. Dat instrument kreeg qua klank echter nooit de roem die het Bavo-orgel al direct na oplevering ten deel viel. In dit artikel worden drie aspecten van het bijzondere Bavo-orgel onder de loep genomen:
1) Hoe kwam de relatief onervaren Christian Müller tot dit geniale concept?
2) Het ontwerp van de orgelkas.
3) In hoeverre is er sprake van een Duits-Hollandse synthese?

 

Afbeeldingen