The ‘Leipziger Choräle’ of Johann Sebastian Bach: backgrounds, structure, collecting
by Albert Clement | Het ORGEL | Year 119 | (2023) | Issue 5Johann Sebastian Bach, Allein Gott in der Höh sey Ehr, BWV 662, fragment autograaf. Collectie: Staatsbibliothek Berlin. Preußischer Kulturbesitz (Mus.ms. Bach P 271)
Much has been written about the chorale settings in the manuscript in the state library of Berlin [Mus. ms. Bach P 271] called ‘Leipziger Choräle’ {Leipzig chorales or Great eighteen in English}, but some aspects have been neglected. This contribution looks at these compositions from a wider context, with particular attention for the backgrounds, the structure, and the creation of collections at the end of Bach’s life.
Images
-
Bach-buste in de Nicolaikerk van Leipzig (Foto: Jan Smelik)
-
Thomaskirchhof te Leipzig met de Thomaskirche, de Thomasschule en op het plein een groep koorzangers (links achter) en een stenen waterbak (rechts voor). Gravure uit 1723 van Johann Gottfried Krügner senior
-
Johann Sebastian Bach, Allein Gott in der Höh sey Ehr, BWV 662, fragment autograaf. Collectie: Staatsbibliothek Berlin. Preußischer Kulturbesitz (Mus.ms. Bach P 271)