In het recente nummer…

door Jan Smelik |Het ORGEL |Jaargang 115 |(2019) |Nummer 2
In nummer twee van jaargang 2019 start hoofdredacteur Jan Smelik een serie artikelen over het orgelgebruik in de protestantse kerkdienst tussen 1886 en 1938. Over het kerkelijk orgelspel uit die periode is tot op heden maar weinig bekend. De eerste aflevering handelt over het zelfstandig orgelspel in en rond de protestantse kerkdienst.

In de periode van eind januari tot begin maart 2018 kon het Bätz-orgel van de Utrechtse Domkerk niet gebruikt worden omdat het gewelf boven het instrument opnieuw bepleisterd werd. Deze gelegenheid werd aangegrepen voor een experiment: tijdens concerten en kerkdiensten werd gebruik gemaakt van een digitaal instrument (Hauptwerk). Dat leverde in de sociale media forse discussies op. Dom-organist Jan Hage geeft een evaluatie van het experiment.

De tweede aflevering van de serie ‘Moderne orgelfronten’ van Auke H. Vlagsma gaat over het Kögler-orgel in de St.-Laurentius te Neustadt an der Donau.

Op 14 april 2019 aanstaande zal de feestelijke inzegening plaatsvinden van het gerenoveerde Verschueren-orgel in de St.-Christoffelkathedraal van Roermond. De kerk heeft een rijke en bewogen orgelgeschiedenis. Rogér van Dijk, die als adviseur betrokken was bij de recente orgelrestauratie, beschrijft deze historie. Uiteraard wordt ook de recente renovatie besproken. Cees van der Poel geeft zijn impressies van het gerenoveerde orgel.Op 10 november van het afgelopen jaar gaf René Verwer in de IJsselsteinse St.-Nicolaasbasiliek een lezing over de fameuze organiste Jeanne Demessieux die 50 jaar geleden overleed. Deze lezing werkte hij om tot een tweeluik over de organiste. In het eerste deel besteedt hij aandacht aan haar leven, haar relatie met Marcel Dupré en met Nederland.

Frits Zwart behandelt in zijn rubriek ‘De Achterplaat’ de omzwervingen van een bijzonder handschrift van Bachs Fantasie in g kl.t. (BWV 542).