Hollum (Ameland), Hervormde Kerk
[Orgelbouwnieuws uit de ORGELkrant 2003/10 oktober]

Met een concert door Jan Jongepier en een feestelijke bijeenkomst werd op donderdag 12 juni het gerestaureerde orgel in de Hervormde Kerk te Hollum opnieuw in gebruik genomen. Het instrument werd in 1894 gebouwd door de firma Bakker & Timmenga (Leeuwarden) en had bij oplevering tien stemmen op één manuaal en een aangehangen pedaal.
Omstreeks 1960 werkte de firma Faber (Dokkum) aan het instrument. Bij die gelegenheid werden de oorspronkelijke slepen vervangen door exemplaren van pertinax. In 1978 breidde Orgelmakerij Gebr. Reil het orgel uit met een tweede manuaal, waarvan de windlade en het pijpwerk als dwarswerk werden opgesteld. Tevens kreeg de oude lade van het Manuaal nieuwe eiken slepen.
De thans voltooide restauratie werd uitgevoerd door Mense Ruiter Orgelmakers onder advies van Jan Jongepier. De verzakte orgelgalerij en orgelkast zijn door een plaatselijke aannemer rechtgezet en de kast is opnieuw geschilderd door de firma Dijkstra (Leeuwarden). De lade van het Hoofdwerk is opnieuw gerestaureerd en de windlade van het Dwarswerk is hersteld en gecorrigeerd. De magazijnbalg is opnieuw beleerd en de oude kanalen zijn hersteld. De kanalen voor het Dwarswerk zijn meer in overeenstemming met het oorspronkelijke instrument gebracht. De klavieren en mechanieken zijn hersteld, waarbij de manuaalkoppel is gewijzigd. De vormgeving van het in 1978 toegevoegde handklavier is aangepast naar voorbeelden van Bakker & Timmenga van rond 1894. Tenslotte is het pijpwerk hersteld en de intonatie gecorrigeerd.
De dispositie: Hoofdwerk (Manuaal I, C-f3 geheel 1894): Bourdon B/D 16, Prestant 8, Melophone 8, Viola di Gamba 8, Holpijp 8, Octaaf 4, Fluit 4, Quint 3, Woudfluit 2, Trompet B/D 8. Dwarswerk (Manuaal II, C-f3 geheel 1978): Holpijp 8, Prestant 4, Fluit 4, Nasard 3, Woudfluit 2, Terts 1 3/5, Dulciaan 8. Aangehangen pedaal (C-d1). Manuaalkoppel, tremulant (1894), Ventiel (1894). Winddruk: 75 mm. Toonhoogte: a1 = 440 Hz. Temperatuur evenredig zwevend. 
Bron: Jan Jongepier