Lottum, R.-K. Sint-Gertrudiskerk
[Orgelbouwnieuws uit de ORGELkrant 2002/04, april]

In februari kreeg Verschueren Orgelbouw (Heythuysen) de opdracht voor de reconstructie van het Randebrock-orgel in de St.-Gertrudiskerk te Lottum. Het instrument werd in 1881 gebouwd door de in Paderborn gevestigde orgelmaker Rudolph Randebrock (1842-1893) en had bij oplevering de volgende dispositie: Manual (C-f3): Bordun 16, Principal 8, Hohlfloete 8, Gamba 8, Octav 4, Gedactfloete 4, Mixtur I-II-III, Trompete 8. Positiv (C-f3): Lieblich Gedact 8, Salicional 8, Flauto Traverso 4. Pedal (C-d1): Subbaßs 16, Violon 8. Manualkoppel, Pedalkoppel, alsmede drie afsluiters. De windladen van het instrument waren vervaardigd volgens het door Randebrock ontwikkelde ‘Hahnenladen-systeem’. Deze variant op de registercancellade bleek in de praktijk echter weinig duurzaam en Randebrock keerde enkele jaren later weer naar de vertrouwde sleeplade terug.

Mede vanwege de slecht functionerende windladen werd het Lottumse orgel in 1925 gepneumatiseerd door de firma Gebr. Vermeulen (Weert). Het pijpwerk bleef bij die gelegenheid nagenoeg compleet gehandhaafd, maar op aandringen van de adviseur werd het gehele instrument veel zachter geïntoneerd. In 1944 werd de kerk door oorlogsgeweld volledig verwoest. Het grootste deel van de inventaris en belangrijke delen van het orgel waren echter tijdig elders ondergebracht. Desondanks gingen de beide orgelkasten, de windvoorziening en een deel van het pijpwerk verloren. Met gebruikmaking van de nog bewaarde windladen en het pijpwerk formeerde de firma Gebr. Vermeulen in 1947 een pneumatisch orgel voor de noodkerk. Vijf jaar later plaatste de firma L. Verschueren C.V. dit instrument in gewijzigde vorm en voorzien van elektropneumatisch regeerwerk in de inmiddels voltooide nieuwe parochiekerk.

Vanwege toenemende technische problemen en het feit dat de klank als onbevredigend werd ervaren besloot het kerkbestuur vorig jaar om het instrument zoveel mogelijk in zijn 19de-eeuwse gedaante terug te laten brengen. Bij de aanstaande reconstructie zal de dispositie uit 1881 worden hersteld. Voor de technische aanleg van het instrument zullen echter enkele bewaard gebleven Randebrock-orgels met sleepladen als voorbeeld dienen. Als alles volgens plan verloopt zullen de werkzaamheden in de zomer van 2004 worden voltooid.

Bron: Marcel Verheggen en Rogér van Dijk