Artikelen

 

Guido Persoons en Peter van Dijk Cornet en Sweelinck: ‘nieuws’ over hun klaviermuziek
Het ORGEL 99 (2003), nr. 6, xx-xx [samenvatting]

 

Er is in toenemende mate aandacht voor Nederlandse orgelmuziek uit de tijd rond 1600. Onlangs verschenen de orgelwerken van Peeter Cornet in een uitgave van Pieter Dirksen en Jean Ferrard, en een bundel lezingen over Sweelinck. Guido Persoons bespreekt de eerste uitgave, Peter van Dijk de andere.
Peeter Cornet is volgens Persoons de voornaamste organist en componist van werken voor toetsintrumenten van de Zuidelijke Nederlanden in de eerste helft van de 17de eeuw. Cornet was geen orgelmaker; wel trad hij op als keurmeester die orgelmakers adviezen gaf. Op de uitgave dingt Persoons hier en daar weliswaar een kleinigheid af (de oude ‘zwarte notatie’ in de Courante, met halve noten als zwarte noten zonder stok, maakt de partituur er niet duidelijker op), maar veel meer zet het werk van Dirksen en Ferrard aan tot mee- en verder denken. Zo is het denkbaar dat Cornet bij John Bull in de leer is geweest; tot die hypothese geeft althans de Fantasia sexti toni Persoons aanleiding. 
Peter van Dijk geeft een overzicht van de inhoud van het boek Sweelinck Studies / Proceedings of the Sweelinck Symposium Utrecht 1999. Bijzonder zijn onder meer de bijdragen van Gustav Leonhardt, die waarschuwt dat we weinig zeker weten over Sweelinck; Pieter van Dijk, over applicatuur bij Sweelinck; en Ulf Grapenthin, over Sweelincks Compositions Regeln. De vele artikelen zijn ondergebracht in hoofdstukken over Achtergrond, Klaviermuziek, Theorie en Instrumenten. 
Beide uitgaven samen geven een samenvatting van de huidige stand van kennis over zeer oude Nederlandse klaviermuziek.