Artikelen

Jos Beijer De orgelwerken van Ton Bruynèl
Het ORGEL 95 (1999), nr. 2, 28-32 [samenvatting]

 

Op 5 mei 1998 overleed in zijn woonplaats Mailly (Frankrijk) de Nederlandse componist Ton Bruynèl. Bruynèl (1934) maakte tijdens zijn pianostudie aan het Utrechts Conservatorium deel uit van een groep rond componist Kees van Baaren, samen met Peter Schat en Jan van Vlijmen. Hij bouwde in 1957 zijn eigen elektronische studio. Hij doceerde compositie aan het Conservatorium in Utrecht in de jaren 1970 en 1980.

Bruynèl schreef bijna altijd voor een combinatie van een akoestisch instrument en elektronische "klanksporen". Kenmerkend zijn de kwaliteit van de klankkleur (sensueel, verzadigd) en de onafgebroken klankstroom. Bij het componeren en maken van elektronische klanken ging Bruynèl graag uit van alledaagse geluiden. In 1982 zei hij: "I object to the qualification of sound as a thought process by the human brain rather than by the ear. What happens in serial music is the evaluation of sound beyond the human ear" [Ik maak bezwaar tegen de kwalificatie van geluid als een denkproces van het menselijk brein, eerder dan van het oor. Wat er in seriële muziek gebeurt is de evaluatie van geluid voorbij het menselijk oor].
Bruynèl schreef vier orgelwerken.

Binnenkort verschijnen de klanksporen die bij deze werken horen op cd, hetgeen de uitvoering van Bruynèls orgelwerken eenvoudiger maakt.

Actuele links:

  • Ton Bruynèl



  •